Databasemarketing in de versnelling met data

Data drivenComments (0)

nuv-mensenOp 12 september leerden zo’n 40 ambitieuze professionals uit de uitgeverijwereld bij de NUV Academy hoe datagedreven marketing in de versnelling kan komen door een projectmatige aanpak. De vooruitziende blik van het NUV om nieuwe ontwikkelingen aan de leden te presenteren en praktische handvatten te bieden om hier mee om om te leren gaan, voorziet duidelijk in een behoefte. In een wegens succes herhaalde 4e bijeenkomst in de serie bijeenkomsten over ‘De kracht van data’ werden de aanwezigen meegenomen in de toepassing van data met betrekking tot de versnelling van databasemarketing. De sprekers bouwden samen het verhaal op langs de trappen van de ‘Maturity Matrix': van een introductie in algemene data theorie tot gespecialiseerde en toegepaste praktijkcases. De aanwezigen hebben ook deze editie positief beoordeeld. Ondanks het diverse niveau van de deelnemers was er voor ieder een lezing en break-out sessie beschikbaar. Ook het delen van elkaars ervaringen werd hierbij als leerzaam ervaren.
Wat waren zoal de lessons learned? 

Highlights uit de lezingen

Pascal van Hattum van SAMR Data creatives trapte het pits af met zijn motto: “Big data is bullshit”. Hij stelde dat het allemaal draait om data. En hoe slim en creatief je daar mee om gaat. Zijn tip voor de deelnemers was om groots te dromen, maar om niet te wachten. “Dream big. Start small. Act now”.

Erik Clabbers van GEADATA haakte daarop in. Volgens Erik start je met data door je af te vragen ‘waarom?’. “Start with why”. Dát is namelijk je vizier en daar stel je ook je doelen op af. Dat betekent niet dat je met je zevenmijlslaarzen naar een punt ver weg op de horizon banjert. Je splitst je einddoel op in kleinere doelen om snel mee te kunnen starten. Bijvoorbeeld door te experimenteren met data. Wat je daarmee aan inzichten op doet helpt je bij het aanscherpen van je volgende doel(en). Het gaat om succes kunnen ervaren in een vroeg stadium.

Marianne Dewandeleer deelde als marketing manager van educatieve uitgeverij Zwijsen de missie waar zij in België hard mee aan de slag zijn:  van ‘Bazooka marketing’ (losse flodders die soms wel/soms niet aankomen) naar de zeer gerichte en rake schoten van ‘Sniper marketing’. Het was voor de aanwezigen een leerzaam en praktisch verhaal om mee naar de eigen organisatie te nemen. Er was ook een les te leren: “neem de hele organisatie mee”, zegt Marianne. “Van redactie tot sales. Het is NIET ALLEEN een marketingproject”. Om succesvol te zijn moeten de verschillende werelden in de organisatie samenkomen rond het datagedreven opereren. Sales moet immers wel direct opvolgen wat marketing aandraagt aan hot leads. Anders koelen ze af…

De serie lezingen werd afgesloten met een kritische noot. Rob Koghee, managing partner bij New Skool Media, vroeg de zaal wie wist hoeveel procent van zijn database man of vrouw is. Er gingen weinig handjes omhoog. Waarschijnlijk komt dit doordat veel uitgevers abonnementendatabases hebben die beheert worden door een andere partij (en dus zelf onvoldoende zicht hebben op hun klantenbestand). De transitie waar veel marketingafdelingen van uitgeverijen nu dus voor staan is om van abonnementendatabase- naar klantendatabasemarketing in eigen beheer te gaan. En “dat vraagt om een andere mindset”, aldus Rob. Waarin méér vragen gesteld moeten worden aan klanten om ook meer over ze te leren. Zodat je straks wél weet hoeveel procent man of vrouw is.

Zelf aan de slag in de break-out sessies

nuv-projectplanJe zult begrijpen dat de aanwezigen in de startblokken stonden om de inzichten toe te passen in de eigen organisatie. Zelfstandig of met elkaar aan de slag gaan kon in de break-out sessies, waarin de sprekers de deelnemers begeleidden. Zo hielp Erik Clabbers van GEADATA de deelnemers bij het zetten van de eerste stappen bij het leren experimenteren met data. Voor het verbeteren van de ‘competetive edge’ door een projectmatige basis te leggen konden ze terecht bij Aloys van Balen. En om data te leren combineren bracht Pascal van Hattum van SAMR het interactieve ‘Data Dating’ in bij de break-out sessie onder zijn leiding. Karlijn Meijer van GEADATA heeft een visueel verslag gemaakt van de belangrijkste conclusies uit de break-out sessies. Deze kun je hieronder bekijken.

Meer informatie

Kun je de hulp van GEADATA gebruiken of wil je in groepsverband de kracht van data verkennen? Klik dan HIER en vul je gegevens in. Wij nemen dan contact met je op.

 

NUV_Data_breakout_bijeenkomst-2_1080px_LR

 

 

 

» Data driven » Databasemarketing in de versnelling met data

21 september 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


− 2 = drie

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

UA-57560273-2