Introductieworkshop GEADATA

Blog, WorkshopComments (0)

Maak kennis met de kracht van data voor uw organisatie

workshop-nuv-data-250pOveral zoemt het buzz-woord Big Data en we zien steeds vaker concrete toepassingen in de media verschijnen. Zo is kanker binnenkort een oplosbare aandoening dankzij een grootschalig datagedreven onderzoek. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van de voorspellende kracht van data door bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen. En vorige week nog werd nog bekend gemaakt dat het artificial intelligence programma “A.I.” van Chinese zoekmachine Alibaba succesvol de finalisten én winnaar van de Idols van China heeft weten te voorspellen. We zijn dus allemaal opgewonden over de mogelijkheden van data, maar de vraag die blijft hangen is: “Wat kan ik daar nu zelf mee? En waar kan ik dan morgen al mee beginnen?”

Op dinsdag 12 april heeft ons GEADATA team voor NUV Academy de eerste workshop in een serie over de kracht van data gegeven. Een groep nieuwsgierige medewerkers uit alle lagen van de uitgeefindustrie – van overwegend managers en directeuren tot redacteuren en marketeers – tolden aan het einde van de vier uur durende workshop naar de borrel. Vol van informatie, maar ook van inzichten. Zoals een deelnemer achteraf formuleerde: “Data is niet slechts een marketing of sales aangelegenheid, maar zoveel meer dan dat!” En dat was nu juist de bewustwording die wij met deze workshop wilden bereiken. Data is strategische component voor elke organisatie. Hiermee kun je bijvoorbeeld de voorspelbaarheid van succes verhogen, risico’s reduceren of een betere portfoliostrategie ontwikkelen.

De meeste van de deelnemers bevinden zich op het niveau van een data ontdekkende organisatie. Na afloop van de workshopreeks zullen de deelnemers opgeschoven zijn naar de volgende trede: de met data experimenterende organisatie. Ook weten wat de mogelijkheden voor uw organisatie zijn en hoe u datagedreven strategieën kunt ontwikkelen om uw concurrentiepositie te verbeteren? Maak kennis met de kracht van data voor uw organisatie met een incompany workshop.

Ik wil die workshop!

Over de workshopserie ‘De kracht van data’

Het belang van een goede probleemdefinitie

De deelnemers zijn vooraf gevraagd naar de vraagstukken die zij met behulp van data willen oplossen. Deze vraagstukken bleken zich bijna allemaal te bevinden op het gebied van marketing en sales: “Hoe kunnen wij met behulp van beschikbare data onze producten en dienstverlening beter aan laten sluiten bij de behoeftes van onze doelgroep?” Een zeer relevante vraag. Niet alleen voor uitgevers, maar voor alle organisaties. Dat maakt het vraagstuk ook algemeen. En wil je met data aan de slag, dan is een specifieke probleemstelling cruciaal. Daarom zijn de deelnemers na een algemene introductie over databegrippen aan de slag gegaan met het afpellen van de vele lagen onder de vraagstelling. Hiermee kwamen de deelnemers samen tot nieuwe vraagstellingen, waarin andere doelen zichtbaar werden. Zoals het vergroten van de winstmarge. Deze nieuwe vraagstellingen kwamen later in het programma nog terug. Daarbij hebben de deelnemers oplossingsrichtingen geformuleerd en geleerd te spelen met de mogelijkheden van Big Data trends.

Een vervolgworkshop zal een hands-on sessie zijn, in het teken van het experiment. Tijdens deze bijeenkomst werken de deelnemers onder begeleiding van specialisten aan de oplossing voor een specifieke vraagstelling voor de eigen organisatie. Daarom stond de rest van de workshop in het teken van het creëren van een theoretische basis. Aan de hand van cases en oefeningen heeft ons team de deelnemers meegenomen in de wereld van data science, process mining en datavisualisatie. Om vervolgens de stap te maken naar het scheppen van het beeld van de datagedreven organisatie: wat betekent dat voor je cultuur, processen en vooral mensen? Wat moet je aan kennis en vaardigheden in huis hebben en wat besteed je uit? Wat kost een datascientist eigenlijk? Welke tools en hulpmiddelen zijn er en hoe kun je je daarin bekwamen?

De meeste van de deelnemers bevinden zich op het niveau van een data ontdekkende organisatie. Na afloop van de workshopreeks zullen de deelnemers opgeschoven zijn naar de volgende trede: de met data experimenterende organisatie.

» Blog, Workshop » Introductieworkshop GEADATA

, , , , 20 april 2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


− drie = 0

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

UA-57560273-2